Många av de konflikter som uppstår är nog en fråga om energi… Där jag befinner mig finns inte hijab, du måste ta dig längre in i Mellanöstern, men det är ovanligare att en kvinna tar en mans efternamn om hon gifter sig.
Min vän Linda i Indien presenterar sig som ”Linda Fernandez”, om hon har med västerlänningar att göra, och för övrigt skriver hon och kallar sig för ”Linda Nicko”. Hon är född Nicko, men är alltså gift med Tomas Fernandez. Hon vill nog att vi ska höra och uppfatta att hon är gift med Tomas.
Det behöver hon nog inte förmedla till en indier eftersom de bor i samma hus, och har barn, och skulle aldrig göra det om de inte var gifta. På hennes ID-kort står dock ”Nicko”.
En energiman sa mig att om man byter efternamn förändras energin helt så den man som gifte sig med en kvinna, som var si och så, vaknar sen upp med en som är ditt och datt. Man utplånar hela sin personlighet, hela sin grundenergi, om man byter efternamn, enligt honom.
Vi gör det inte alltid men det är inte ovanligt att kvinnan, eller ibland mannen, byter efternamn, och vi ser inte det som förtryck. Det tror jag att en hel del indier skulle göra… eller oförstånd?
Vi sätter ringar på fingret; en förlovningsring och en vigselring, och en riktigt elak en skulle väl kunna säga att det är som om vi var tjudrade kossor… Men det säger de inte därför att man säger inte sådant till andra människor.
Men de skulle aldrig säga något om namnbytet eftersom det är fult att lägga sig i andras liv
Många hos oss gör det; konstant och efter många, många år i vårt land ser jag det som ett rejält förtryck. Dvs. jag har en frihet här som jag aldrig haft förr, och jag skulle själv bli rätt upprörd om en massa turkcyprioter hade synpunkter på att jag firar jul, äter skinka, talar svenska, vägrar lära mig turkiska, om kommunfolk kom drällande och kallade mig för ny-turkcypriot, någon la sig i att jag går i en vanlig jumper i februari då alla andra har täckjackor, mössa och vantar på sig, osv. Arton grader dagtid är sommar för mig!
Men, nu har vi då en hel drös svenskar som är av den bestämda uppfattningen att en huvudbonad är kvinnoförtryck, och det får inte jag ihop riktigt. Först och främst måste det finnas ett kvinnoförtryck i botten, och det har jag aldrig upplevt, tvärtom.
Vem som helst är välkommen hit för att utreda den saken
Om man nu anser sig ha rätt att lägga sig i hur ett annat folk lever? Bloggaren Jan Milld har försökt hitta det berömda kvinnoförtrycket men gick bet trots två resor hit, och jag släppte ut honom solo på stan jämt.
Däremot har jag mött säkert hundra föräldrar till anorektiska flickor som lärare, dagis, grannar, vänner etc halvt om halvt plågat livet ur då man ansett att de måste ha älskat fel… Socialt! Psykiskt!!! MÅSTE ju vara ngt fel på familjen… nu visar forskningen att det nog är en fysisk genfråga.
Det kallas för ”banbrytande” och jag ger mig den på att det har hela världen känt till i minst 100 år.
På 70-talet var sängvätning ett tecken på psykisk störning…
Idag vet man att det är urinblåsan och hjärnan som inte synkar riktigt. Jag har minnen av gråtande föräldrar avseende det också… speciellt som du kunde få dina barn omhändertagna. Finns helt säkert ungar som hamnade i fosterhem, och sen omplacerades 50 gånger på 15 år för att de kissade i sängen. Inget förvånar mig längre.
Denna typ av Svensson har mycket sällan rätt då man ger sig på folk
Vill de dessutom STRAFFA folk som inte lever som man ”bör” eller ”ska” är det dags att ge dem ett korrekt namn; fascister.
Det är de som bär upp eländet som pågår hemma. Många av dem helt säkert alkade som kör HA RÄTT.
Jag känner för att skriva en bok och skälla ut dem också
Det är helt sinnessjukt att lägga sig i vad folk har för kläder på sig. Jag skulle i vart fall bli förbannad om nån turk hoppade på mig om att jag går i jumper nu.
-Lilla fröken svensk, sätt nu på dig mössa, halsduk, vantar, täckjacka, termobyxor och stövlar!! Det är faktiskt vinter!
-Vadå, VINTER! Det är ju +18C!
Jag skulle morra direkt, och påpeka att det har du inte med att göra…
Nu kan inte det hända här eftersom det är fult att lägga sig i andras privatliv. Lyssnar vi på de som bär de provocerande huvudbonaderna säger de:
-Visar jag att jag respekterar mig själv och på så vis även visar respekt för andra människor.
-För det nionde det är en kvinnlig symbol (som slipsen är för mannen) Jag känner mej mer kvinnlig.
www.fokus.se/2017/02/inte-utan-min-sloja/
Inte utan min slöja – Fokus
En sista kategori – det är kanske närmast den Jan Björklund tillhör – är den västerländska feminismen, som har svårt att tänka sig att det kan finnas mer än ett perspektiv på jämställdhet mellan könen. I den här gruppen upprepas ofta anklagelsen att slöjan sexualiserar flickor i unga åldrar. Men det är knappast mycket mer än en projicering. Källa
Jag skiter fullkomligt i om någon vill ha hijab, med ingen ska kunna tvinga mig att ha en. Det är det som händer i Sverige. Du blir kallad för smuts och svennehora för du inte är ”rätt” klädd på vissa platser. Då har hijaben blivi ett statement, inte ett klädesplagg. De som beter sig på detta vis är kvinnoförtryckare och då klagar de som blivit utsatta för dessa nedlåtande kommentarer,på ett klädesplagg istället. Det är lättare.
Mkt sant, och då får man fråga sig oroligt varför de finns där uppe men inte här. Ni har ISIS-Muslim Brotherhoodfolk där uppe, och de är förbjudna här. De kan inte verka här. 20 år om du tillhör dem, 10-12 år om du hjälper dem. De är klassade som terrorister.