Pratkulturen ställer till det på många sätt, och inte minst för att vi tror på vad folk säger istället för att titta på vad de gör. Jag har precis upptäckt att jag åkt på en sån smäll själv. Förlaget skrev kontrakt på tre av mina gamla böcker men också på nya ”Sömnlös”, och eftersom de gjorde det fick de ljudfilerna till ”Utmattad”, som jag har producerat själv med en proffsinläsare och studio.
Vi ska nu studera för-fattare i verkligheten
Men ”Sömnlös” lös med sin frånvaro, en redaktör ljög och sa att den ligger i produktion… Tiden gick, en ny dito sa att vi ska inte producera den. Jag bad dem då ersätta mig för produktionen av ”Utmattad” med några tusenlappar och de kontrade med att då kan jag ta tillbaka den.
Jag log, jag vet att det är meningen att jag ska säga att nej, behåll den då. Istället sa jag ok, jag tar tillbaka den, och det sker i slutet av nästa vecka och jag hivar sen ut den i egen regi via Publit.
Priset för läsarna blir detsamma men min royalty lär öka med x tio. Du som läsare tänker inte ens på vem det är som har lagt upp ljudfilen. Du är ute efter ”Utmattad” av Lena Holfve för din granne har rekommenderat dig den, och du är sjuk och orkar inte läsa. Än mindre bry dig om leverantören därför att för dig heter den Adlibris eller Bokus.
Då kan man fråga sig om inte de marknadsför så de säljer mer, och svaret är nej. Det har varit författarnas problem under hela mitt vuxenliv att den får vi alltid fixa själva.
Först nu kollade jag dem, vilket jag borde ha gjort då de närmade sig mig för nått år sedan, känns som jag inte riktigt har levt som jag lär, fy, och jag fann varningar ifrån Författarförbundet; Varning för ”förlag”!
Förlaget skriver tydligen kontrakt rutinmässigt, och lägger sig därmed på rättigheterna, men de producerar inte… vilket är fult. Först nu kollade jag vad royaltyn är per nedladdning i verkligheten, efter konstiga avdrag hit och dit, och den låg på tre kronor. Ett halvt äpple?
Påstående; reagerar jag så här nu gör alla andra det också inom 3-35 år så förlaget går mot sin konkurs speciellt som det kommer en ny generation nu som vill ha fram saker snabbt, inte vänta i månader på nått förlag, och som är datavana så det är ingen konst att ladda upp en fil själv, och ett fritt produktionsbolag hivar ut den på Adlibris etc.
Påstående 2: de lever i den gamla energin, och då blir en bok som ”Sömnlös” konstig, och som förlag kan du aldrig, och jag menar aldrig, dansa samman med för-fattare om du inte själv har respekt för att riktiga författare är ofta just för-fattare.
De ska inte förväxlas med underhållarna t.ex. deckarförfattare.
Tiden måste ofta hinna ifatt våra böcker
Den dagen kriminalromansvågen är helt död kommer det tippa förlag på löpande band, och när den dagen kommer kan inte kronofogden ta ljudfilen… för den har jag nu, snart, i min ägo.
UMS-böckerna har framtiden för sig:
Det händer konstiga saker över hela världen, och har möjligen med den crazymaking som pågår att göra???
Under en film om dessa fenomen lägger jag en energikvinna som påstår att vi förändras inuti nu, inte helt otroligt pga all crazymaking, och hon väntar ett skifte i det kollektiva medvetandet. Istället för att skrika gäspar vi, och kollar på vad folk GÖR, och säger som det är?
-Crazymaking.
https://www.youtube.com/watch?v=LxNMRYM7YSU
Lämna ett svar