Sverige fälls i EU-domstolen – struntade i att följa tidigare dom; 2 miljoner euro i böter
Källa; Dagens Juridik, låst artikel.
I början av april år 2002 överlämnade FN:s kommitté för mänskliga rättigheter sin rapport angående situationen i Sverige för dessa rättigheter. … Kommittén konstaterar att Sverige bryter mot inte mindre än 13 artiklar i FN:s konvention om de medborgerliga och politiska rättigheterna vilka man förbundit sig att följa. Källa
Den som söker kommer att finna att det är ingalunda ovanligt att staten Sverige bryter mot såväl de mänskliga rättigheterna som EU-domar, nedan beskrivs en dom man har struntar blankt i, och ovan vad som då händer dvs man får böter.
Det är så man får rykte om sig att vara en bananrepublik, och inrikes struntar F-kassan i domar liksom SKV.
F-kassans uttalande är förmodligen ”normalt”;
-Inga skäl att ändra oss.
Om man struntar i domar betyder det att nått annat än lagarna styr.
Den ”riktiga” domstolen är idag media och drev, och MSM är kontrollerad, enligt schemat vi använder, så det styrs av arkitekterna vem som ska dömas.
Mona Sahlin liksom Håkan Juholt avsattes via mediadomstolen, och båda var nog lite väl mycket äkta socialdemokrater för att passa in i bygget, speciellt den sistnämnde. Juholt sa senare offentligt att Sverige är på väg mot en diktatur.
Vi kan inte påverka om ryssarna kliver in eller inte längre fram, vi har provocerat dem i minst femton år, och sätter stopp för lekstugan, men vi kan bestämma vår egen reaktion.
Såväl fascismen som nazismen vill ha krig, så vi lär fortsätta att provocera dem, och vi medborgare är underrättade vad vi ska göra om kriget kommer.
Jag själv tänker inte försöka rädda Magdalenas regim.
Vad har vi då för tidsperspektiv
Siwert Aldenryd har räknat, och skriver: Undergången placeras enligt ”nybörjarystemet” Vimshottari Dasha mellan 2020-2035, så att landets planetära Saturnus-cykel fr.o.m. hösten 2035 kommer som en hink iskallt vatten, som vållar en gigantisk kontraktion (stopp och sammandragning) över vad som då återstår av Sverige.
Källa
Får vi tro honom blir det bara värre och värre, det lär driva ut folk som kan skapa, och riket är slut och förbi runt 2035.
(Om Aldenryd kan sägas att jag har kollat honom noga, jag bad honom tolka min energikarta, han sa först nej för han gör inga privata analyser, ändrade sig, skrev åtta sidor och grävde upp massor som aldrig är offentliggjort. Han gjorde senare en offentlig analys av min energi, och berättade om det hela. Läs mer)
Sommaren 2008 anmälde Centrum för rättvisa den så kallade FRA-lagen till Europadomstolen i Strasbourg. Lagen gjorde det möjligt för svenska myndigheter att övervaka all internet- och telefonkommunikation mellan Sverige och utlandet. När den klubbades hade det förts en intensiv debatt om hur den enskildes integritet ska skyddas när staten vill bedriva hemlig massövervakning av elektronisk kommunikation för att kartlägga yttre hot mot landet.
Vår anmälan handlade inte om att sätta stopp för FRA-lagen, utan om att lagar om hemlig massövervakning måste förses med robusta rättssäkerhets- garantier för att vara tillåtna. Vi ansåg att det fanns ett starkt allmänintresse av att detta klargjordes.
13 år senare, den 25 maj 2021, kom Europadomstolens slutliga dom från dess högsta juridiska organ, Grand Chamber. Grand Chamber består av 17 europeiska domare och prövar ett fåtal av de viktigaste människorättsmålen varje år. Domen innebar att Sverige fälldes för brott mot artikel 8 i Europakonventionen, som gäller skyddet för privatlivet.
Europadomstolen pekade på tre strukturella och allvarliga brister i FRA-lagen: den saknar ett skydd för enskildas integritet när Sverige delar med sig av information till andra stater, den saknar ett tillräckligt skydd för företags och organisationers kommunikationer, och den saknar en tillräckligt effektiv och oberoende efterhandskontroll av att spaningen har skett på ett lagligt sätt.
Europadomstolens dom är juridiskt bindande och Sverige måste nu stå till svars inför övriga 46 medlemsstater i Europarådet. Europarådets ministerkommitté har beslutat att inleda en särskild granskning av hur Sverige följer domen, och regeringen fick till den 25 november 2021 på sig att komma in med en handlingsplan för hur bristerna ska rättas till.
Europadomstolens dom klargör att statlig massövervakning är laglig endast om höga krav på rättssäkerhet är uppfyllda. Eftersom FRA-lagen inte lever upp till dessa krav är Sveriges signalspaning oförenlig med våra åtaganden att respektera de mänskliga rättigheterna.
Regeringens reaktion på domen är anmärkningsvärd.
Man hade förväntat sig att regeringen skulle vara angelägen om att skyndsamt rätta till bristerna i lagen. I stället valde man att prioritera ett lagförslag som kraftigt expanderar FRA:s övervakning. Lagen klubbades i riksdagen häromveckan, i skuggan av statsministeromröstningen. Bara Centerpartiet protesterade, med hänvisning till att bristerna i lagen måste åtgärdas innan den utvidgas. Regeringens svar till Europarådet om hur man avser följa domen kom dagen efter: man planerar att tillsätta en utredning, senast 2025, som ska se över frågan.
Men Europadomstolens dom kan inte viftas bort så lätt. Nu ska regeringens agerande granskas och det är svårt att tro att de andra medlemsstaterna kommer att bli särskilt imponerade över den bakvända och saktfärdiga hanteringen. En utredning för att åtgärda lagen borde ha tillsatts omedelbart samtidigt som expansionen borde ha väntat.
Europakonventionen är ett viktigt verktyg för att främja mänskliga rättigheter i hela Europa, inklusive länder som Ungern, Turkiet och Ryssland. Det kräver att Europadomstolens avgöranden respekteras av alla. Sverige kritiserar gärna andra länder för deras förhållningssätt när det gäller mänskliga rättigheter. I det här fallet är det Sverige som brister.
FREDRIK BERGMAN är jurist och chef för Centrum för rättvisa.
Lämna ett svar